Történet

1900-1920: A korai évek

1900: Családi szenvedély

A Maserati sztori Rodolfo Maserati-val kezdődik, aki vasutas volt az olasz monarchia idején. Feleségétől, Carolina Rosi-tól 7 gyermeke született. Rodolfo bizonyos értelemben a jövő embere: a Maserati testvérek a sebesség iránti szenvedélyt tőle örökölték. A századfordulóra teljes lesz a család: a legidősebb Carlo 1881-ben született es már megkezdte karrierjét, mire a legfiatalabb fiú Ettore 1894-ben megszületett

1900: CARLO MASERATI: A BICIKLITŐL A MOTOROKIG

A legidősebb fiú Carlo Maserati 17 éves korában megtervezi az első egyhengeres motort és az év vége előtt a Fiat szerződteti tesztvezetőnek. Eközben Turinban tervez még egy egyhengeres motort szabadidejében, amit egy fa autóvázban helyez el. Ezt bizonyos értelemben az első Maserati autó születésének tekinthetjük.

1903: CARLO MASERATI REPÜLNI AKAR

1903-ban Carlo Maserati elhagyja a Fiatot, Isotta Fraschini alkalmazza tesztvezetőként és asszisztensként a tesztközpontba. Ott tartózkodssa idején a testverét, Alfierit is elhozza, aki mindössze 16 éves. Amikor Carlo végre elhagyja Fraschinit, Alfieri marad. 1908-ban Isotta Fraschini 41-es versenyzőként részt vesz a Gran Premiere Delle Voiturette di Dieppe-n. 14. helyen ér célba, az első négy hengeres autók között.

1908: CARLO-nak vége

1909-ben Carlo Maserati megalapítja saját cégét. Természetesen nem veszíti el szenvedélyét az autók és a sebesség iránt, de az új cég célja az, hogy első osztályú repülőgépeket tervezzen és gyártson. Carlo azonnal elkezd dolgozni az új tervén, de 1910-ben egy tüdőbetegség véget vet álmainak és életének is. A veszteség feldolgozhatatlan testvérei számára, de Carlo emléke és példája fennmarad örökre. Ezen a ponton a felelősség terhe Alfieri-re hárul.

slide2

1913: ALFIERI ELSŐ MŰHELYE

1913. december 1-jén Alfieri Bolognába költözik, ahol megnyitja Isotta Fraschini első szervízközpntját. De hamarosan, Carlo nyomdokaiba lépve úgy dönt, a testvéreit az üzletbe bevonva folytatja a munkát. Ennek eredményeként megalakul a „Societa Anonima Officine Alfieri Maserati”, egy autógarázs, műhellyel a no.1 via de` Pepolin. 5 hónappal kesőbb Olaszország háborúban áll. Alfieri es Ettore behívót kap a hadseregbe.

1914: A MASERATI MŰHELY ÚJ CÍME

Amikor a háború befejeződik Alfieri újra be akarja indítani az üzletet. Talál egy üveggyárat 1914 júniusában és Milánóba helyezi a gyujtógyertyák gyártását a nagy háború idején. A három nagy ablak alatti szimbólum végre hivatalosan is hírdeti, hogy az „ Officine Alfieri Maserati SA” újra üzemel.

1915: A HÁBORÚ NEM ÁLLÍTJA MEG A MASERATI TESTVÉREKET

Olaszország belép a háborúba és a Maserati testvéreket besorozzák, de a frontovonalak mögött maradnak, de a hadsereg megpróbálja technikai szakértelmüket a maguk javára fordítani. Elkezdenek speciális gyújtógyertyákat tervezni és gyártani repülőknek.

1918: A MASERATI GYÚJTÓGYERTYÁK REPÍTIK A D’ANNUNZIO-T

Az Alfieri által szabadalmaztatott, csillámpalából készült szigetelt gyújtógyertyákat hasznalják az SVA repülőkön. 1918. augusztus 18-án Fabrizio d`Annunzio költő ezen repülők egyikén utazik, amikor megtámadja Bécset és ezzel a tettel legendássá válik.

7

1920-1940:Riválisok és rekordok

1920: A HÁROMÁGÚ SZIGONY: EGY MARIO MASERATI ALKOTÁS

Alfieri, Ernesto es Ettore keményen dolgoztak az első Maserati megalkotásán. Mégis Alfieri úgy dönt, bevonja még egy bátyját a projektbe, Mariot a művészt, akinek semmi köze nincs a motorokhoz. Megbízza a logo megtervezésével. Mario Bologna egyik legnevezetesebb szimbólumát, a háromágú szigonyt használja, az erősség és erélyesség jelképét, ami a Neptun szobor kezében található a Piazza Maggiore-n. A piros és a kék színeket alkalmazza, ami a mai Bologna város zászlójának színei és mostantól a Maseratié is.

1922: ALFIERI SEGÍT DIATTONAK FELSZÁLLNI

A motor teljes újratervezése után Alfieri megnyeri a Susa-Moncenisio-t ebben az autóban és eléri a kivételes 69 km/h-t. Ernestoval egy csapatban rövidesen újra megteszik ezt az Aosta- Gran San Bernardo-n.

1925: DIEGO DE STERLICH: A nemes barát

1920-ban Alfieri Maserati újra elkezd versenyezni először SCAT-ban, majd egy négy hengeressel Nesseldorfban. Az eredmények nem túl kimagaslóak, de nagyban hozzájárulnak az első igazi Maserati megalkotásához.

1926: 26-OS TÍPUS- ALFIERI JEGYZETEI VALÓSÁGGÁ VÁLNAK

Az első sport Maserati autó a Tipo 26 egy forradalmi változata a Diatto GP 8C turbónak, ami az első versenyen való részvétel évének nevét kapta. Íme, ahogy Alfieri leírja az első Tipo 26-ot: „minden jellemzője az összes eddig megtervezett autónak benne foglaltatik”.

3

1929: MASERATI V4: AZ ELSŐ VILÁGREKORD

1926. június 13-a hozza az első kiemelkedő győzelmet, a bolognai gyorsulási versenyen. A pilóta a legfiatalabb testvér, Ernesto, aki 167 km/h feletti sebességet ér el. A Maserati testvérek növelik a Tipo 26 gyártását es elkezdik az árusitást azoknak a magánembereknek, akik hosszú idő óta végre láthatják a Maserati autó első verseny szezonját a bolognai műhelyen kivűl. 1929. szeptember 28-án, Cremona-ban a Maserati végre felállitja első világrekordját: a 10 km-es versenyen 246.069 km/h átlagsebességet ér el. Ezt a rekordot 1937. végéig senki nem dönti meg.

1930: TRIPOLI GRAND PRIX

1930 a nagy győzelmek éve. A tripoli versenyen a Maserati megnyeri az első nemzetközi versenyét. Ebben az évben a Maserati és az Enzo Ferrari fej-fej mellett versenyeznek az Olasz Nagydíjon Monza-ban: a Maserati fölényesen nyeri a versenyt es ő az egyetlen gyártó a pódiumon.

1932: A VERSENYVILÁG ALFIERI-T GYÁSZOLJA

1932-ben a mindössze 44 éves Alfieri meghal, egy orvosi műtét során. Az egyetlen megmaradt veséje, amely 1927-ben serült meg, rosszul működik: hogy az orvos megmentse, egy drasztikus műtétet hajt végre mindhiába. Bologna megáll: a temetésen megjelennek a legnagyobb versenyzők, mint Nuvolari, Nazzaro, Minoia, Borzacchini, Campari es Marquis de Sterlich. Óriási veszteség mindenki számára, legfőképpen a családnak és a Maserati cégnek. Bindo Maserati otthagyja Isotta Fraschinit és csatlakozik a bátyjaihoz, akik kinevezik a cég elnökének. Ernesto foglalkozik a technológiai résszel, ő ugyan fiatal, de nagyon tehetséges. Az új Tipo V5 sikeresen debütál és a márka folytatja felemelkedését a gazdasági válság ellenére.

1933: A NAGY NUVOLARI

1933-ban Tazio Nuvolari érkezik a Maseratihoz. Miután Enzo Ferrari nem kiván együttműködni vele a kesőbbiekben, Nuvolari elkezd a Maseratival versenyezni: a 8 CM-et vezetve megnyeri a Belga Nagydíjat, a Ciano Kupát, a Nizzai Nagydíjat és a Tourist Trophyt. Ez az autó az új verziója a 8C-nek, Ernesto Maserati által újratervezett felfüggesztéssel. Az első váz sokkal merevebb, ahogy azt a pilóta javasolta. Együttműködésük 1934-ig tart. Tazio nem válik hivatalosan a csapat tagjává: megveszi az autót és Ernesto segíti technikai tanácsokkal, de egyéni magán versenyzőként folytatja karrierjét.

1939-maserati-8ctf

1937: EGYÜTTMŰKÖDÉS ORSI-VAL

Maserati folyamatos nyomás alatt van az újonnan színre lépő német gyártók miatt, akik a Harmadik Birodalom maximális támogatottságát élvezik: a Mercedes és a Grand Union. Ernesto, Ettore és Bindo felismerik, hogy az országnak nagy változásra van szüksége: ezen ok miatt együttműködésre lépnek a híres olasz vállalkozóval Adolfo Orsi-val. 1937-ben a testvérek eladjak a céget Orsi-nak. Ennek ellenére megtartják menedzsment poziciójukat az immár kettévált cégben.

1939: A 8CTF NYER INDIANAPOLISBAN

Az első terméke az Orsi-Maserati-nak 1938 márciusában lepleződik le. Ez a 8 CTF modell: rögzített fejű 8 hengeres. 1939-ben először nyer Amerikában: a 8 CTF modelljüket újranevezik: „Boyle`s special”-ra. A Maserati az első olasz gyartó, aki elnyeri a kitüntető címet és ezt meg is ismétli a következő évben

2

1940-1960: ELISMERÉS VILÁGSZERTE

1940: ÚJ FŐHADISZÁLLÁS, ÚJ LEHETŐSÉGEK

A második világháború kitörésére a Maserati elhagyja Bologna-t és Modena-ba költözik. Viszont a háború kitörése miatt, el kell feledkezniük a versenyautó gyártásról egy időre és helyette gyújtógyertyákat és egyéb a háború érdekeit szolgáló eszközöket kell gyártaniuk. Ezekben az időkben a Maserati gyújtógyertyák és akkumulátorok folytatják a Maserati autók ellátását 1940-1945 között.

1946: MASERATI A6: AZ ELSŐ PININFARINA GRAN TURISMO

1946 kezdetén a GrandTurismo első prototípusa –az első Maserati, ami nem versenyzésre, hanem utcai autókent lett megtervezve – bemutatásra kerül a Genfi Auto Show-n. Az autót egyszerűen A6-ra keresztelték – Alfieri emlékére és 6 a henger száma miatt. A dizájn és az eredetiség azonnal magával ragadja a közönséget: így megkezdik a gyártást. 1948-ban a Turin Motor Show-n a Maserati kiállítja az első A6 1500-as modellt, egy hihetetlen kreációt, ami a híres Pininfarina munkája.

1946: GYŐZELEM NIZZÁBAN ÉS EGY SZÉRIA VÉGE

A Maserati 1946-os győzelme a Gran Premio of Nizza versenyen egy óriási szimbólumot hordoz magában: a második világháborúnak végre vége. A civilizált világ újra dolgozik, minden visszatér a rendes kerékvágásba. Ernesto, Ettore és Bindo Maserati elhagyják a céget és visszatérnek Bologna-ba. Alapítanak egy új céget az Osca-t, ahol teljes mértekben a versenyautók tervezésére, fejlesztésére és megépítésére koncentrálhatnak.

14

1950: FORMULA 1 SZÜLETÉSE

1950-ben kezdődik el az a versenysorozat, amit 4 év múlva Formula 1-nek neveznek el. A Maserati a kezdetektől részt vesz a versenyeken, amik valójában az akkori szabályokat figyelembe véve még F2-es osztályú autók voltak

1953: AZ ÚJ CSALÁDI MENEDZSMENT

1953-ban Adolfo Orsi megosztja a cég vezetését családtagjai között: saját magának és fiának Omar-nak megtartja az Officine Alfieri Maseratit, ami magába foglalja az autó és alkatrészgyártást. A terveinek megfelelően növelné az autógyár presztizsét, amely kesőbb segítené az alkatrészeladást.

2-(1)

1954: A FANGIO SZÉRIA KEZDETE

Juan Manuel Fangio nyeri az Argentín és Spa nagydíjat. Az argentín pilóta kesőbb, Mercedest vezetve tér vissza a House of Stuttgarthoz, majd a Ferrarihoz, de a karrierjének csúcspontja csak ezután jön. Amit a Maseratival ér el. 1954-ben a világkupa szabályai megváltoznak: Maserati a 250 F-el tér vissza, ami egyből győzelemmel debütál.

1956: A NAGY FERRARI-MASERATI KŰZDELEM

1956-ban a Forma 1 családi kűzdelemmé alakul a két modenai rivális között: Ferrari es Maserati. Modena megosztott várossá válik, félig Ferraris félig Maseratis gyökerekkel. Vasárnaponként a versenyautók felállnak a rajtrácsra. Hetfő reggelente pedig a győztes drukkerek kérkednek a vesztesekkel a bárokban és a városközpontban.

1957: A LEGLÁTVÁNYOSABB GYŐZELEM

1957-ben a híres Juan Manuel Fangio visszatér a Maseratihoz. 8 nagydíj közül 4-et megnyer, ami a világbajnoki cím megszerzéséhez elegendő: Argentína, Monaco, Francia és a legfontosabb a Német. Itt a Nurburgringen augusztus 4-én a kiváló argentín pilóta eléri karrierjének legfantasztikusabb győzelmét és ötszörös világbajnokká válik

1957: A NAGY FORDULAT

1957-es nagy győzelem után a sorozatos pénzügyi nehézségek miatt Adolfo Orsinak be kell zárnia az óriasi birodalom egyes területeit, többek között a versenyzői részleget. Ez hatalmas áldozat és egyben a jele egy új korszaknak. Minden figyelem az autógyártásra összpontosul.

slide1-(2)

1960-1980: ELNÖKI STÁTUSZ

1960: A WHITE DAME ÉS A SHAH OF PERSIA

A 3500 GT első prototípusa, a “White Dame” („Fehér Dáma”) a Maserati válasza a gépjármű piacnak a gazdasági fellendülés idején. 1961-től bemutatja a Maserati a GTI-t is. A Shah of Persia-ra (perzsa sahra) szintén nagy hatással volt a White Dame, de valami sokkal előkelőbbet akar elérni. A híres mérnök, Giulio Alfieri elfogadja a kihívást: a 450 S 8 hengerét egy GranTurismo-ba teszi. A gyűjtők és autó történészek a “Shah of Persia”-t („Perzsa Sah”-t) még mindig a legkiválóbb modelként tartják számon. Kecses arany és fa kidolgozásaival a legelőkelőbb luxusautó volt a világon abban az időben.

1961: A MASERATI ÚJRA NYER

Bár a Maserti felhagyott a versenyzéssel, a versenyzés utáni vágy a vérében maradt. Így született meg a legendás Tipo 60 Giulio Alfieri mérnök projektjéből. A model a „Birdcage” („Madárkalitka”) becenéven vált ismertté. Bár soha nem jelent meg hivatalos versenyeken a Maserati név alatt, mégis a több neves csapat színeiben versenyzett és néhány fontos versenyt is megnyert, mint például a két egymást követő 1000 kilométeres Nürburgring-et 1960-ban és 1961-ben, valamint több fontos amerikai győzelmet is magáénak tudhat.

1963-maserati-mistral

1963: A NÉGYAJTÓS ELKÁPRÁZTATJA A VÁSÁRLÓKAT A TURIN MOTOR SHOW-N

Az ötletet, hogy egy Maserati motort egy sedanba helyezzenek ‘Commendatore’ Orsi-nak Gino Rancati, újságíró javasolta. 1963-ban a Turin Motor Show-n a Maserati sokkolja a világot a Quattroporte bemutatásával, ami a világ leggyorsabb sedanja volt. Ugyanebben az évben mutatják be a könnyű, rendkívül gyors és erős Mistral-t, amely az első Maserati, amit egy híres szél nevével illettek. A modellt szintén az 1963-as Turin Motor Show-n mutatták be.

1965: PAVAROTTI A SEBRING VOLÁNJÁNÁL

A Sebring a 3500 GT továbbfejlesztése. Még a fiatal olasz tenor is úgy dönt, hogy a londoni Covent Garden-ben elért sikerei után egy Sebring-gel kényezteti magát. Ez egy hosszú kapcsolat kezdete a Maserati és a nagymester között.

1967: A GHIBLI – GIUGIARO PÁROS ELSŐ MESTERMŰVE

A 60-as évek közepétől a Maserati arról kezd híressé válni, hogy a jól ismert olasz tervezővel, Giorgetto Giugiaro-val működik együtt. Az első munkája a 8 hengeres Ghibli a Turin Auto Show-n debütál 1966-ban, elsöprő sikerrel. A Maserati eredetileg 100 autó gyártását tervezte, de a nagy sikerre való tekintettel ezt azonnal 400-ra emelték. Végül 1972 végig gyártották. Összesen 1295 darab készült belőle mind a spyder, mind a coupé fajtából.

5

1970: A NAGY LEHETŐSÉGEK KORA

Az Orsi család úgy dönt, hogy vérfrissítést hajt végre a vállalaton, mégpedig azzal, hogy új partnerrel kezd dolgozni, a Citroën-nel. A vállalat egy meghatározott model alapján szerveződik és ezáltal egy sokkal szervezettebb struktúrára tesz szert a francia partnernek köszöhetően, követve a vállalati modelljüket.A 70-es évek folyamán számos más változásra kerül sor: az Orsi család végül távozik, a Citroën pedig az olasz állami tulajdonban lévő Gepi-vel szerződik, amely az argentin-olasz származású Alejandro De Tomaso irányítása alatt áll.

1971: MASERATI BORA: GIUGIARO ÚJRA SOKKOL

1971-ben a híres tervező Giorgetto Giugiaro új mesterművet alkot: a Bora-t. Szintén felejthetetlen a Merak, amelyet Adolfo Orsi Jr. a Bora kishúga ként említ. 1972-ben a Genfi Moto Show-n Giugiaro bemutatja a futurisztikus coupé-t, a Boomerang-ot. Bár sohasem került sor a gyártására, mégis az egyik legfontosabb „koncepció” autójaként tartják számon.

1978: AZ ELNÖKI AUTÓ

1978-ban a híres háborús hős, Sandro Pertini, az olasz állam feje a Quattroporte Royale-t választja hivatali autójának. Ez így is marad 1985-ig. Pertini elnök mindig ebben az autóban utazott, még a a Maranello-ba tett látogatása során is. Ez a látogatás azért vált híressé, mert Enzo Ferrari visszautasította a találkozást az elnöki Maseratival, a két vállalat közötti hosszan tartó rivalizálás okán.

4-(1)

1980-2015:AKKOR ÉS MOST

1980: MINDIG FŐSZEREPLŐ

A Maserati Quattroporte továbbra is az elegancia és stílus szinonímája, olyannyira, hogy több filmben is megjelenik a 80-as években. Sylvester Stallone Rocky autójának választja a Rocky III-ban 1982-ben, míg David Cronenberg két filmben is használja a The Fly-ban 1982-ben és a The Dead Zone-ban 1983-ban.

1981: A BITURBO HATALMAS SIKERE

A Biturbo a legjellemzőbb autó a 80-as években. Minden idők legszélesebb körben gyártott Maserati-ja lehetett volna. Többféle változatban és fejlesztésben kb. 37 ezer darabot készítettek volna belőle 1982 és 1993 között.

1993: FERRARI, RIVÁLSBÓL PARTNER

A Maserati számára a jövő 1993-ban kezdődik, amikor a Fiat Group megvásárolja a vállalatot. Giovanni Angelli hihetetlen előrelátásával meglátta az óriási lehetőséget a kis ikonikus olasz különlegességben. A vállalatot Luca di Montezemolo a Ferrari elnöke és vezérigazgatója vezeti. A kapcsolat a két leghíresebb modenai autógyártó között sokkal nagyobb hírnévre volt hivatott, mint a korábbi rivalizálás időszakában.

1998: 3200 GT- GIUGIARO ÚJ COUPÉ-JA

A Ferrari vezetőség hozzájárulása a folyamatban lévő projekt, a Giorgetto Giugiaro által tervezett 3200 GT megvalósításához vezetett, amely eredetileg 1998-ban debütált a Paris Motor Show-n. Ennek ellenére azonnal eldöntötték, hogy a coupé-t tovább fejlesztik a Maranelloban gyártott motorral. Ebből a forradalmi ötletből született meg a Spyder, az autó, amely a Maserati Egyesült Államokba való visszatérését képviseli.

91926369f1c1aca0f6c7e37737b7c0c3

2001: AZ USA MEGHÓDÍTÁSA

2001-ben 12 évnyi szünet után a Maserati visszatér az amerikai piacra. Az autógyártó cég, amely megfelel a minőség és biztonsági követelményeknek is, készen áll bármely kihívásra és nem véletlen, hogy ezt a visszatérést stílusosan ünneplik meg az Italian American Cancer Foundation (Olasz-Amerikai Rák Alapítvány) gálaestjén. A Maserati Spyder, az első Maserati Maranello motorral, a jótékonysági árverés sztárja. A 130.000 dolláros nyertes licitet a Milánóban és New Yorkban élő és dolgozó olasz bankár teszi.

2003: A MASERATI PININFARINA VISSZATÉRÉSÉT ÜNNEPLI

Majdnem fél századdal később az első GranTursimo modell kiadása után, a híres Olasz tervező, Pininfarina visszatér, hogy egy Maseratit tervezzen, az új Quattroporte –t. A Quattroporte érkezése teljessé teszi a Maserati kínálatát és jelentősen növeli az eladásokat. A Quattroporte ezen kívül egy másik nagy sikert is magáénak tudhat: Sandro Pertini után egy újabb olasz elnök, Carlo Azeglio Ciampi is hivatali autójának választja.

2004: VILÁGBAJNOKOK ÚJRA ÉS ÚJRA ÉS ÚJRA…

2004-ben a Maserati újra visszatér a nyertes pályára. Ez egy rendkívüli versenyautónak, az MC12-nek köszönhető, aminek sikerült számos trófeát bezsebelnie. A Maserati FIA GT-ben való részvételét 2005 és 2010 között 14 cím (és 19 győzelem) koronázza: 2 gyártói kupa (2005 és 2007); 5 vezetői bajnokság (Bartels-Bertolini 2006-ban, Thomas Biagi 2007-ben és Bartels-Bertolini 2008-ban, 2009-ben és 2010-ben); 6 csapat bajnokság (Vitaphone Racing Team által, 2005 óta megszakítás nélkül); egy kupa 2007-ben Ben Aucott által a JMB Racing-ben, a 3 abszolút győzelmen felül a Spa 24 Hours-ban (2005, 2006 és 2008).

2007: GRANTURISMO, AZ ÓRIÁSI SIKER

A híres tervező Pininfarina a Quattroporte után egy új coupé-t tervez, melynek nagy hatása lehet a Maserati történelmére. A lenyűgöző szépségű GranTurismo nyer is a 2007-es Genfi Motor Show-n.

2004-maserati-mc-12

2013: AZ ÚJ MAsERATI QUATTROPORTE

Az új Maserati Quattroporte, a Maserati legújabb, kitűnő gyártmánya egy valóban csodálatos autó. Bár elrugaszkodik a Quattroporte- hagyománytól, továbbra is megmarad az összetéveszthetetlen, klasszikus körvonala. Egy meglehetősen modern átdolgozás eredményeként magában hordozza egy limuzin előkelő lelkét és egy grand tourer versenyszellemét.

2013: Maserati Ghibli

A dizájn, a sport teljesítmény és a kényelem tökéletes kombinációja. Egy sedan egyszerű és elegáns vonalvezetéssel, amely kitűnő anyagokkal kap tekintélyt. Tökéletesen formált idomok és határozott forma, amely erőteljes vonalakkal párosul és mozgást eredményez. Egy grand tourer páratlan minőséggel és teljesítménnyel. Gyors és érzékeny, kényelmes belsővel. Ennek az autónak a dizájnja a Maserati összes eddigi tapasztalatát és történelmét felidézi.

2014: FOLYTATÓDJON A KONCEPCIÓ

2014-ben a Maserati a saját sport-örökségének hódol és megjelenik az Alfieri Concept Sports Car. Az alaposan kidolgozott versenyautó és az autógyártás mesterműve nem egy nosztalgikus visszatekintés, hanem “egy gyönyörű szobor kerekeken”.

Alfieri-Concept-Car01